niedziela, 4 listopada 2012

Ciasto orkiszowe z gruszkami

Mieli odwiedzić nas goście, a raczej jeden gość, za to bardzo lubiący ciasta. Planowałam upiec coś ze śliwkami, ale targ odwiedziłam za późno i ładnych śliwek nie znalazłam, pewnie z uwagi na kończący się, albo raczej już zakończony, sezon śliwkowy. W zamian śliwek kupiłam więc gruszki.

Poszperałam w internecie i znalazłam na mojewypieki.com przepis na orkiszowy spód do ciasta kruchego. Przepis nieco zmodyfikowałam, usuwając cukier puder i zastępując go brązowym cukrem.

Nadzienie owocowe to już koncepcja spontaniczna.

Ciasto wyszło pyszne na tyle, że kolejnego dnia udało mi się kupić śliwki i upiec je ponownie, tym razem właśnie ze śliwkami i migdałami. I teraz nie wiem, czy gruszkowe lepsze, czy śliwkowe? Każde inne, każde smaczne. Przepis nadaje się do różnych owoców. Spróbujcie!

Ciasto orkiszowe z gruszkami

Ciasto
2 szklanki mąki orkiszowej
4 żółtka
200g chłodnego masła
1/3 szklanki brązowego cukru
1 łyżka zimnej wody

Nadzienie owocowe - piankowe
1,5 kg gruszek
garść suszonej żurawiny
dwie garści migdałów w płatkach
3 łyżki brązowego cukru
4 białka
Żółtka oddzielić od białek. Białka odstawić do lodówki. Żółtka, mąkę, masło, cukier i wodę utrzeć mikserem, na koniec zagnieść chwilę ręką i odstawić do lodówki na ok. 30 min.
2/3 ciasta wyłożyć na blachę o średnicy ok. 25 cm (u mnie okrągła do tarty), zrobić wyższe rogi.  Nakłuć ciasto widelcem i podpiec ok. 10 minut w temp. 190 stopni.
Na upieczony spód wyłożyć obrane i pokrojone gruszki. Można posypać suszoną żurawiną.
Białka utrzeć na pianę, dodając powoli 3 łyżki cukru. Pianę wyłożyć na owoce. Pozostałą 1/3 ciasta zetrzeć na tarce na wyłożoną na ciasto pianę, a następnie całość posypać migdałami.

Piec ok. 45-50 min w temp. 190 stopni.




A.


1 komentarz:

  1. Uwielbiam różnego rodzaju dania orkiszowe bo nie dość, że są dość proste do wykonania to przede wszystkim jeszcze zdrowe. Dlatego gdy tylko mam chwilkę wolnego i odpowiednie składniki to chętnie także wykonuję potrawy z przepisów https://basiazsercem.pl/ dzięki którym mam pewność udanej potrawy. Ogólnie chyba najbardziej smakują mi mączne dania.

    OdpowiedzUsuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...